Gå til indhold
Logo

Få svar på dine spørgsmål

Her kan du læse og finde svarene på vores oftest stillede spørgsmål.

Hvis du har andre spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os her.

Generelle spørgsmål og svar om Nabohjælp

Vi har samlet de spørgsmål, som vi får flest af og har svaret på dem her. 

Hvis ikke du fandt svaret på dit spørgsmål her, så er du altid velkommen til at skrive til os.

Send os en mail

Det koster ingenting at være med i Nabohjælp, og det er nemt at komme i gang.

Ja, den er god nok, det koster dig ikke en dyt. Du skal bare hente appen ned på din smartphone eller tablet og oprette en profil, så er du i gang. 

Den digitale løsning til Nabohjælp tilbydes som en app

For at bruge den digitale løsning, kræver det derfor, at du har en smartphone eller en tablet. 

Hvis du ikke har en smartphone eller en tablet betyder det selvfølgelig ikke, at du ikke kan nabohjælpe, for det er stadig den aktive adfærd ude i virkeligheden, der virker, og ikke det digitale system bagved. Vores app er blot et digitalt redskab, som gør det nemmere for dig og dine nabohjælpere. Læs hvordan du nabohjælper uden app

Det er fordi vi gerne vil tilbyde dig en sikker og tryg løsning

Vi vil gerne sikre, at alle vores brugere føler sig trygge i at benytte Nabohjælps app og kan vide sig sikre på, at det er en sikker løsning, de er kommet ind i.

Det betyder så også, at vi validerer alle nye nabohjælpere via MitID og samtidig kræver, at alle brugere bliver adressevalideret, før de får adgang til appens indhold og funktioner. På den måde ved nabohjælperne, at de andre også er dem, de udgiver sig for at være.

Dine ferieoplysninger deles kun med dem, du selv har valgt at feriehjælpe med 

Dine feriehjælpere er en del af dit eget lukkede netværk i appen, som ingen udefra har eller får adgang til. Det vil sige, at det kun er dig selv og de personer, som du har inviteret eller accepteret som feriehjælpere, der kan se dine ferieoplysninger i appen.

I appen kan du invitere andre til feriehjælp. Vi anbefaler, at du aftaler feriehjælp med dine nærmeste eller mest betroede naboer, både i eller uden for appen. Dem du ville overlade din husnøgle til. 

Vi pakker automatisk klistermærker med i dit velkomstbrev. Vejskilte skal du selv betale.

Når du opretter en profil hos Nabohjælp, sender vi dig tre klistermærker til vinduer og døre i et velkomstbrev. Hvis de bliver slidte med årene, kan du bestille nye klistermærker her. Bemærk du skal logge ind først.

Du og dine naboer kan også gøre nabohjælpen endnu mere synlig og officiel ved at købe et vejskilt til nabolaget. Det koster 400,- for skiltet og 156.25,- for beslaget. Vi formidler kontakten til de skilteleverandører, som forhandler skiltet. Du skal bare logge ind og bestille skilt her Vær opmærksom på, at det kræver tilladelse fra kommunen at plante skiltet ved offentlig vej.

Men husk! Det vigtigste er, at I er aktive nabohjælpere, så skilte og klistermærker ikke blot bliver tomme ord, for det gennemskuer en tyv hurtigt. 

Nabohjælper

En nabohjælper er en borger, der samarbejder med sit nabolag, for eksempel om at advare om indbrud eller optakten til det. En nabohjælper udøver også feriehjælp med sine naboer, så der bliver holdt øje med husene i nabolaget, når man er på ferie.

Du kan læse mere om at være nabohjælper her.

Naboven

At være Naboven er en ambassadørrolle. En Naboven er en særligt dedikeret nabohjælper, som binder nabolaget sammen og booster nabohjælpen i nabolaget.

Som Naboven er du nabolagets go-to person og igangsætter, og du tager en særlig, koordinerende tørn, hvis der for eksempel er tyve på spil.

Du kan læse mere om at være Naboven her.

Tekniske spørgsmål og svar om Nabohjælp

Her har vi samlet svar på de mere tekniske spørgsmål om Nabohjælp.

Fandt du ikke svaret på dine spørgsmål her? Så tøv endelig ikke med at kontakte os over telefon eller mail.

Kontakt os

1: Find Nabohjælp-appen på AppStore eller GooglePlay.
Gå til GooglePlay på din Android-telefon eller tablet.
Gå til AppStore på din iPhone eller iPad.

2: Søg efter 'Nabohjælp' i søgefeltet.
Vælg appen med vores logo.

3: Klik på Installer.

4: Åbn appen.
Klik på Log ind, hvis du allerede er tilmeldt Nabohjælp
Klik på Opret ny bruger, hvis du er helt ny bruger. Bemærk at du skal bruge MitID, når du opretter en profil.

5: Få naboerne med.
Spørg naboerne, om de vil være med. 9 ud af 10 vil gerne. Måske kan I også tage emnet op i grundejerforeningen?
Overvej hvilke naboer, du vil aftale feriehjælp med og inviter dem til at blive feriehjælpere i appen.

Manuel opdatering af appen:
Du kan manuelt tjekke efter opdateringer til Nabohjælp appen ved at åbne GooglePlay ved Android-enheder, eller AppStore ved iOS-enheder.

Herefter skal du finde Nabohjælp appen enten gennem søgefunktionen, eller via. listevisningen over dine installeret apps på enheden.

Kan appen opdateres, vil der være en "Opdater" knap- eller ikon, som du så skal klikke på.

Automatisk opdatering af appen:
Det er også muligt at slå automatiske-opdateringer til eller fra ved din enhed, dette kan du gøre således:

ved Android:
1. Åbn 'GooglePlay'.
2. Klik på dit profilikon øverst til højre.
3. Vælg 'indstillinger', gå til 'Netværkspræferencer', og klik på 'Opdater apps automatisk'.
4. Her kan du vælge om din enhed skal opdatere automatisk via. alle netværkstyper (vær obs. på dataforbrug), kun via. Wi-Fi, eller slet ikke opdatere automatisk.

ved iOS:
1. Åbn 'Indstillinger'.
2. Gå til 'AppStore'.
3. Slå 'Appopdateringer' til eller fra.

Du kan i de fleste tilfælde løse dette gennem selvbetjeningen, ellers kan du også kontakte vores bruger-support.

Hvis du har glemt din adgangskode, eller hvis dit login driller, kan du prøve at nulstille din adgangskode. Dette kan du gøre ved at indtaste den e-mail, som du anvender til appen ved vores selvbetjening(nulstilling) - Husk at afslutte ved at klikke på knappen "Send vejledning".

Når det er gjort, modtager du typisk inden for 5 minutters tid en mail med vejledning - tjek eventuelt uønsket mail eller spam, hvis den ikke dukker op i din indbakke.

Ellers er du velkommen til at tage fat i os på support@nabohjaelp.dk – så hjælper vi dig gerne videre.

Log ind med e-mail og adgangskode, så kan du vælge en ny pinkode.

Hvis du har glemt din pinkode, og du indtaster den forkert 3 gange, bliver du bedt om at logge ind med din e-mail og lange adgangskode, som du valgte, da du oprettede din profil hos Nabohjælp. Når du har gjort det, får du muligheden for at vælge en ny firecifret pinkode.

Push-notifikationer skal tillades ved din mobile enheds indstillinger.

Hvis du ikke får push-notifikationer fra Nabohjælp-appen er det oftest, fordi de er slået fra på din mobile enhed. For at slå notifikationerne til, skal du gå til din enheds Indstillinger:

  1. Indstillinger
  2. Meddelelser eller apps
  3. Find Nabohjælps app på listen
  4. Aktiver/tillad meddelelser/notifikationer

(Navngivningen ved ovenstående kan variere mellem Android og iOS-enheder, samt OS-versioner).

Spørgsmål og svar til Nabovenner

Her har vi samlet svar på de mere Naboven-relaterede spørgsmål om Nabohjælp.

Fandt du ikke svaret på dine spørgsmål? Tøv endelig ikke med at kontakte os over telefon eller mail.

Kontakt os

At være Naboven er at være ambassadør for Nabohjælp.

En Naboven er en særligt dedikeret nabohjælper, som binder nabolaget sammen og sikrer et boost til nabohjælpen i nabolaget.

Som Naboven er du nabolagets go-to person og igangsætter, og du tager en særlig, koordinerende tørn, hvis der for eksempel er tyve på spil.

Dine hovedopgaver som Naboven indebærer blandt andet at:

  • Dyrke naborelationerne
  • Fremme den fælles opmærksomhed
  • Styrke opdagelsesrisikoen ved indbrud
  • Få flest mulige til at deltage i den aktive Nabohjælp

Du prioriterer selvfølgelig selv det, du ønsker, og hvad der er brug for i nabolaget.

Flere Nabovenner i dit dækningsområde?

Det er kun dig, der kan være Naboven for adresserne i dit eget dækningsområde.

Overlap af dækningsområder?

Der kan være overlap med andre Nabovenner i nærheden, hvis de for eksempel har oprettet sig i udkanten af dit område, eller dækningsområder løbende bliver rejusteret i størrelsen. Ved disse tilfælde vil adresser altid være tildelt den Naboven, der først blev tilknyttet området.

Find og kontakt andre Nabovenner i appen.

Er du Naboven, kan du i appen på din Naboven-side også finde et kort over alle Nabovennerne. Så kan I finde og kontakte hinanden om sparring og fælles indsatser.

Netværksgruppe for Nabovenner på Facebook

Vi tilbyder alle vores Nabovenner at indgå i et netværk i en lukket gruppe på Facebook. Her kan der deles erfaringer, spørges om hjælp, og i det hele taget sparres med os og andre Nabovenner. - Du finder gruppen her

Opslagstavlen for Nabovenner i appen

I appen er det også muligt at oprette opslag, begivenheder eller afstemninger, som går ud til alle Nabovennerne. Dette gør du på siden "Opslagstavler".

Beskeder og gruppebeskeder til Nabovenner i appen

Ønsker du at kontakte specifikke Nabovenner, kan du i appen på Naboven-siden søge efter og kontakte udvalgte Nabovenner. Både en-til-en eller som gruppechats.

Du kan også finde andre Nabovenner gennem kortet på Naboven-siden og tage kontakt til dem derfra, enten via opkald eller beskeder.

Det ved du i princippet ikke, om de er.

Men vi kan fortælle, at vores seneste måling viser, at hele 87% allerede betragter sig som værende nabohjælpere og gerne vil være med - enten med eller uden appen.

Så det ærinde du løber, er der i hvert fald stor opbakning til.

Ja, du kan se alle nabohjælperne i dit dækningsområde, når du kigger på dit nabolag i appen. Her kan du både se dem som markeringer på kortet eller som en listevisning under "Nabolag".

Visning på kort

Vær dog opmærksom på, at der kan være nabohjælpere i dit område, som ikke ønsker at fremstå på kortet - dem vil du i så fald ikke kunne se.

Byd nye nabohjælpere velkommen

Når der kommer nye nabohjælpere i dit område, får du en besked på appen, og du får også mulighed for at sende dem en besked og en velkomsthilsen.

Nabohjælp som digital løsning, findes kun på appen. Så for at være med på den måde, kræver det at man har en smartphone eller en tablet.

Nabohjælper uden appen?

Har man ikke dette, kan man selvfølgelig stadig være med til at nabohjælpe! Det er som altid den aktive adfærd i virkeligheden, der virker og ikke det digitale system bag.

Appen er blot et redskab, vi stiller til rådighed, som kan gøre det lettere at udføre aktiv Nabohjælp i nabolaget.

Er man nabohjælper uden appen, kan man også modtage et nyhedsbrev på mail, og man kan selvfølgelig også få klistermærker til postkassen. Læs mere her 

Som Naboven er du rigtig vigtig for de nabohjælpere, der ikke har appen.

Du kan nemlig informere dem om, hvad der sker på appen og inddrage dem i det forebyggende arbejde, hvis der eksempelvis er indbrud eller foregår noget mistænkeligt i nabolaget. Du kan også huske dem på de gode råd til indbrudsforebyggelse og hjælpe dem med at aftale feriehjælp.

Skriv dig gerne bag øret, hvilke huse der er nabohjælpere uden appen. 

Derfor modtager du et ID-kort.

Dit ID-kort er et, du kan bruge, hvis du tager en runde, hvor folk ikke ved hvem du er. Eller hvis du har brug for at signalere den rolle, du har fået som Naboven. Kortet kan derudover være med til at legitimere din aktivitet i forhold til Nabohjælp, måske særligt hvis du hjælper nogle med at oprette en profil på Nabohjælps app.

Mistet ID-kort.

Hvis du mister dit kort, skal du kontakte os på naboven@nabohjaelp.dk for at få et nyt.

Du kan som Naboven gratis bestille Nabohjælpsveste, som du og dine naboer kan bruge til at synliggøre jeres nabolagsaktiviteter. 

Send en mail til naboven@nabohjaelp.dk

Vi sender som udgangspunkt 5 veste i et mix mellem to størrelser.

En Naboven hjælper naboerne med at forebygge indbrud og skabe tryghed. Det er derfor vigtigt, at der er tillid til den lokale Naboven.

Derfor forbeholder DKR/Nabohjælp sig til enhver tid ret til at begrænse, afbryde eller opsige en Nabovens profil, hvis vi skønner, at vedkommende har overtrådt de accepterede vilkår eller på anden vis ikke vurderes til at være den rette ambassadør for Nabohjælp, jf. Privatlivspolitik og Vilkår for Nabovenner

Her kan du blive klogere på, hvad der sker, når vi modtager klager over en Naboven, eller på anden vis vurderer, at der er grund til at se nærmere på en Nabovens adfærd.

Hvad sker der, hvis en nabo klager over en Naboven?

Hvis Nabohjælp modtager en generel klage over en Naboven, kan Nabohjælp tage følgende skridt:

  1. Vi vurderer anmeldelsens indhold og undersøger de involveredes profiler
  2. Vi kan efter behov indhente yderligere information om adfærd i appen fra de involverede. Vi afgør, om der er basis for eksklusion.
  3. Vi kontakter Naboven via mail med info om eventuel eksklusion og baggrund for beslutningen.
  4. Hvis det vurderes formålstjenstligt, kontakter Nabohjælp Nabovennen per telefon (ikke som udgangspunkt).
  5. Vi kontakter anmelder/klager med afgørelse på kritikken via mail.

Hvad sker der, hvis en nabo anmelder en Nabovens opslag i Nabohjælps app?

Modtager Nabohjælp én eller flere anmeldelser af en Nabovens opslag i Nabohjælps app, kan Nabohjælp tage følgende skridt:

  1. Vi vurderer anmeldelsens indhold og det anmeldte opslag
  2. Vi sletter opslaget, hvis vi vurderer, at det er i strid med vilkår for brug af Nabohjælps app.
  3. Vi kontakter Nabovennen via mail med information om baggrunden for sletningen
  4. Modtager Nabohjælp gentagne gange anmeldelser om opslag fra en Naboven, som ikke lever op til vilkår for brug af Nabohjælps app, kan vi sende et varsel om eksklusion. Bliver varslet ikke taget til efterretning, kan det føre til øjeblikkelig eksklusion.

Læs mere om vilkår for brug af Nabohjælps app i Privatlivspolitik og vilkår for brug af Nabohjælps app

Hvad sker der, hvis en Naboven ikke overholder gruppereglerne i facebookgruppen Netværk for Nabovenner?

Nabohjælp strækker sig langt for at give plads til kritik og holdninger i Netværk for Nabovenner. Derfor kan der kun gribes til eksklusion i følgende tilfælde:

  • Grov kritik eller chikane rettet mod specifikke medarbejdere i Nabohjælp
  • Kritik eller chikane rettet mod andre medlemmer af gruppen
  • Spam
  • Opslag, som indeholder følsomme oplysninger om andre, eller hvor der reklameres for et produkt, en virksomhed eller et politisk parti.

Hvis vi bliver gjort opmærksom på, eller selv er vidner til, uacceptable opslag eller kommentarer i gruppen, tages følgende skridt:

  1. Vi vurderer opslagets/kommentarens indhold.
  2. Vi sletter opslaget/kommentaren, hvis vi vurderer, at det er i strid med gruppereglerne.
  3. Vi kontakter Nabovennen via mail med information om baggrunden for sletningen.
  4. Ved gentagne uacceptable opslag/kommentarer fra en Naboven, kan vi sende et varsel om eksklusion. Bliver varslet ikke taget til efterretning, kan det føre til eksklusion.

Privatlivspolitik i forbindelse med behandling af klager

Nabohjælp behandler alle klager, indsigelser og korrespondancer i forbindelse med en klagesag fortroligt.